Koopt Wittevrouwse waar!

We leven in barre tijden, economisch gezien. Is daar iets van te merken in onze wijk?

In december 2011 vierde hij zijn eenjarig jubileum als werkloze; wijkgenoot Werend Griffioen, wegbezuinigd bij de non-profitorganisatie waar hij hoofd communicatie was. Met een netwerkcursus van het UWV en een coach zou hij snel weer aan het werk zijn.

Door Hanneke Prins

“Ik schreef brieven en had goede gesprekken, maar helaas viel de keuze steeds niet op mij.” Dat dat met zijn leeftijd te maken heeft, is volgens Griffioen zonneklaar. Vijftigplus-cursussen bij het UWV sterkten hem in de overtuiging dat hij kwaliteit heeft en persoonlijkheid. “Ik wilde niet langer zwijgen over mijn werkloosheid en mijn netwerk meer gefocust inzetten.” Sindsdien laat Griffioen via LinkedInn en Facebook weten dat hij werk zoekt. Via zijn blog (werendgriffioen.worldpress.com) geeft hij bovendien een bijzonder geestige inkijk in het leven van een werkloze. Al deze creatieve inzet leverde hem al diverse freelance klussen op.

Soep met boterhammen

Hoewel per saldo minder te besteden, heeft Griffioens werkloosheid geen grote gevolgen in het dagelijkse leven. Hoe is dat in de rest van Wittevrouwen? Wat is daar te merken van de gevolgen van de crisis? Een kleine willekeurige rondgang langs de plaatselijke middenstand: De kaasboer op zaterdag (Hans Bressers) en de oude meneer Koot zien weinig verandering in de aankopen die bij hen worden gedaan. Bakkerij Verhoeff merkt wel dat er minder luxe producten worden verkocht. Bij Kippersluis wordt luxere etenswaar gekocht omdat mensen minder uit eten gaan. Tegelijkertijd koopt men boterhammenworst in plaats van rosbief. De horeca meldt aanpassingen in het aanbod. Gastmaal en de Tafel heeft al een afhaalmaaltijd voor 7,50 euro, en ook Goesting probeert een bredere doelgroep aan te spreken met een groter aanbod. Zo is het terras tegenwoordig overdag open en kun je er lunchen met soep en boterhammen.

 In de non-food ligt het weer anders. Bij Tweewielers Van Meerten wordt voor kapitalen aan elektrische fietsen gekocht, maar de gewone fiets blijft staan. En tabakszaak Vroon zag zich genoodzaakt zijn aanbod uit te breiden met eerste levensbehoeften omdat de verkoop van lectuur en tabak terugloopt. En hoe zit het aan de consumentenkant? Hoe komt u de crisis door? Laat het ons weten!