Muziek zit hem in de – Colombiaanse – genen

Rogier van Iterson stapte over van de ICT naar de muziek
Foto: Eric Westzaan

“Muziek stroomt door m’n aderen,” zegt Rogier van Iterson (40). Hij kan zich niet anders herinneren dan dat muziek belangrijk voor hem is. Op zijn elfde begon hij met pianoles en sindsdien is het arsenaal muziekinstrumenten dat hij de baas is flink uitgebreid: gitaar, ukelele, accordeon, mondharmonica. Nu runt Van Iterson een muziekschool op de Biltstraat: Van Iterson Muziek. Hij doet dit samen met Kaiyi Min, een van oorsprong Taiwanese operazangeres, die lessen zang(techniek) en podiumpresentatie geeft.

De overstap van een baan in de ICT naar het onzekere bestaan van beroepsmuzikant is een dappere. Van Iterson: “Ik voelde tien jaar geleden dat ik deze stap moest nemen. Mijn andere werk was leerzaam, maar er was geen passie. Toen ging ik nadenken: ik wilde iets met muziek en mensen. Daar ligt mijn passie.”

Het verhaal van de muzikant is bijzonder, omdat hij pas sinds een jaar weet waar die passie voor muziek vandaan komt. Van Iterson is als baby vanuit de stad Medellín in Colombia geadopteerd door een Nederlands echtpaar; hij groeide op in een Brabants dorp. Vorig jaar reisde hij naar Colombia om zijn biologische familie te zoeken. En hij vond ze: “Mijn biologische moeder vertelde over mijn, helaas overleden, vader: een passievol amateurmuzikant die altijd zong en met zijn gitaar bezig was. En ik heb ook twee zussen. Eén speelt viool,” vertelt de muzikant. Muziek zit hem dus letterlijk in de genen!

In de straten van Medellín voelde Van Iterson zich dan ook meteen op zijn gemak: “Iedereen is veel ‘losser’ dan in Nederland en overal klinkt muziek, cumbia, vallenato, maar vooral salsa.” Salsa heeft Van Iterson geïnspireerd, hij probeert dit nu ook wat meer in zijn eigen muziek terug te laten komen.

Tijdens de lessen in de muziekschool gaat het Van Iterson en Min niet alleen om de inspirerende werking van muziek, maar ook om het gevoel dat leerlingen erbij hebben. Ze geven les op maat, want bij iedere leerling werkt dat anders. Verbinding is daarbij heel belangrijk, zowel met de muziek als met elkaar.