RTV Utrecht: toonaangevend mediabedrijf in Wittevrouwen

Marco Bosmans in de uitzending
Foto: Eric Westzaan

Terwijl andere provincies al jaren een regionale radiozender hadden, begon Utrecht daarmee pas in 1989. Met vijftien man maakten ze drie uur radio per dag. Nu, bijna dertig jaar later, is RTV Utrecht uitgegroeid tot toonaangevend mediabedrijf met meer dan honderd werknemers, en naast radio ook televisie en een online nieuwsplatform. Een bedrijf in de wijk dat tot de verbeelding spreekt.

Het zogenoemde Mediacentrum, een belegen kantoorpand aan de Hengeveldstraat doet aan de buitenkant niet vermoeden dat binnen een levendige redactie dag in dag uit bezig is om de Utrechter van nieuws te voorzien. Een grote ruimte met lange bureaus waaraan tekstschrijvers en redacteuren typen, radiomakers hun programma’s voorbereiden, beeldbewerkers bezig zijn en stagiaires hun eerste ervaring in de journalistiek opdoen. De grote blikvanger is de radiostudio bij de ingang, vanachter een dikke glazen wand wordt hier live radio uitgezonden. Deze prominente plek is er niet voor niets: radio is immers waar het allemaal mee begon.

Marco Bosmans is vanaf het eerste uur betrokken bij RTV Utrecht, toen Radio Utrecht. “Als broekie van 21 jaar mocht ik daar komen werken, ze zochten presentatoren voor de nieuwe regionale omroep. Ik was nog onervaren, mocht de verkeersinformatie doen.” Inmiddels is Bosmans radionieuwslezer, redacteur en – zoals hij zelf zegt – coach voor de nieuwe generatie journalisten.

Eigen identiteit

Er is in die dertig jaar veel veranderd. “In het begin deden we andere regionale omroepen een beetje na. Gewoon telefoongesprekjes, muziek, weerbericht. We maakten drie uur per dag radio: ‘Goedemorgen Utrecht’, ‘Goedemiddag Utrecht’ en ‘Goedenavond Utrecht’. Echt creatief was het niet, nee,” overdenkt Bosmans.

De omroep steeds meer een eigen identiteit ontwikkeld. “We weten wat onze doelgroep wil horen. Zoals korte, bondige gesprekken, geen interviews die twintig minuten duren. We peilen nieuwe programma’s altijd bij een panel en vragen vaak om feedback van luisteraars.” Ook laat de omroep regelmatig onderzoek doen en praat met luisteraars over het aanbod. RTV Utrecht vindt het belangrijk bij te dragen aan een positieve en gezonde maatschappij. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld door een podium te bieden aan maatschappelijke organisaties in de regio. Zo kreeg de identiteit langzaamaan steeds meer vorm. Los van andere regionale omroepen, maar kijkend naar wat RTV Utrecht moet zijn in Utrecht. “Een verbinder,” volgens Bosmans.

Het blijkt te werken, want in de provincie Utrecht staat RTV Utrecht op de vierde plek van meest geluisterde radiostations. “Er wordt hier meer naar ons geluisterd dan naar Q-music,” zegt Bosmans niet zonder trots.

Televisie

Sinds 2000 heeft RTV Utrecht ook televisiezenders (zie kader). “We maken iedere dag twee uur televisie, verdeeld over RTV Utrecht en stadszender UStad. In het weekend iets minder,” vertelt Dennis van Ommeren, televisieverslaggever. “Van maandag tot en met vrijdag hebben we ‘UVandaag’. In dit programma praat onze presentator met tafelgasten over het nieuws van de dag. ‘UNieuws’ is dagelijks te zien. Ook is er ruimte voor leuke, opvallende, humaninterestverhalen.” Er is verder een aantal vaste programma’s, zoals het opsporingsprogramma ‘Bureau Hengeveld’ dat samen met Politie Midden-Nederland en het OM wordt gemaakt, ‘Westbroek!’ en ‘Van Rossem Vertelt.’

Nieuwe media

“Internet is nu de belangrijkste plek waar mensen hun nieuws vandaan halen, wanneer het hen uitkomt,” vertelt Bosmans. Ook daarin doet RTV Utrecht mee. Van Ommeren licht toe: “Als een verhaal niet helemaal op tv past kan het online verder verteld worden. Online en social media zijn steeds belangrijker geworden. Dat merken wij ook. Daarom zijn we niet alleen op tv en radio te vinden. RTV Utrecht is ook actief op Twitter, Facebook, Instagram en YouTube. De verwachting is dat onze kijker steeds minder lineair tv zal kijken, ze zullen onze programma’s via uitzending gemist opzoeken en terugkijken.”

Als je het actuele en levendige online nieuwsplatform (www.rtvutrecht.nl) ziet, begrijp je dat de lange tafels vol typende journalisten nodig zijn. Inmiddels werken meer dan honderd mensen bij RTV Utrecht, dat is uitgegroeid tot een toonaangevend mediabedrijf. Bosmans is niet bang dat traditionele media gaan verdwijnen in het geweld van nieuwe media. Het type programmering zal wel veranderen, zoals dat ook de afgelopen dertig jaar is gegaan. Radioverslaggever Robert Jan Booij sluit zich hierbij aan: “Radio gaat nooit verloren! Radio M is een vriend van de luisteraar, veel mensen hebben Radio M de hele dag aan staan. De behoefte aan een regionale omroep is groot.” Van Ommeren benadrukt: “Onze traditionele kanalen doen het nog steeds erg goed. We zien zelfs een stijging in het aantal mensen dat naar onze tv-uitzendingen kijkt.”

Of en hoe het dertigjarig bestaan van de omroep volgend jaar wordt gevierd is nog niet duidelijk. We houden u op de hoogte.

Het Utrechtse medialandschap
De provincie Utrecht kreeg pas in 1989 regionale radio: Radio Utrecht. In 2000 kwam daar tv bij. RTV Utrecht moest zich bewijzen in een medialandschap met meer dan twintig (commerciële) zenders. Het mediabedrijf richt zich voornamelijk op Utrechters van 35 jaar en ouder. In 2002 ontstond de huidige samenstelling van RTV Utrecht door een fusie van de regionale en lokale omroep van de stad. RTV Utrecht bestaat uit vier zenders voor provincie en stad Utrecht. Te weten RTV Utrecht, een regionale tv-zender met nieuws, achtergronden en informatie over de provincie Utrecht. Daarnaast is er UStad, een tv-zender met nieuws, informatie en cultuur uit de stad Utrecht. Beide zenders maken dagelijks een uur tv, naast informatief ook ontspannend, dat wordt herhaald tot de programmering van de volgende dag begint.
Op radiogebied is er Radio M Utrecht, dat nieuws brengt uit binnen- en buitenland en de provincie Utrecht, afgewisseld met muziek. Dit is ook de provinciale calamiteitenzender. Daarnaast is er Bingo FM, het radiostation van de stad Utrecht dat 24 uur per dag Nederlandstalige muziek draait, en nieuws en informatie uit de stad brengt. Recente luister- en kijkcijfers wijzen uit dat 120.000 mensen dagelijks naar Radio M luisteren. Daarmee is het de best beluisterde publieke zender in de provincie Utrecht. RTV Utrecht heeft meer dan 1,2 miljoen televisiekijkers per maand. Inmiddels nemen internet en nieuwe media een steeds belangrijkere plek in in de nieuwsvoorziening door RTV Utrecht. De cijfers: 2,3 miljoen mensen bezoeken de website per maand; meer dan 99.000 mensen volgen het medium op Twitter; ruim 4.200 volgers op Instagram en meer dan 72.000 op Facebook.

Bron: website en jaarverslagen RTV Utrecht.