Zorg over Blauwkapelseweg

Impressie van de Blauwkapelseweg na de gewenste herinrichting
Afbeelding: Dees Nijpels

Dagelijks passeren ongeveer 10.000 auto’s de Blauwkapelseweg (kortweg BKW). Dat is érg veel voor een gewone weg langs een park, met behoorlijk wat bewoners daartegenover. Sinds de weg officieel ‘verkeersinprikpunt’ werd, is het (verkeers)bal. De gemeente vindt echter dat de weg het dubbele aantal auto’s kan dragen, tenminste volgens het mobiliteitsplan 2016 – 2025.

Camiel Swilders woont al 25 jaar aan deze weg en heeft in de loop van die tijd zijn leefomgeving intensief zien veranderen: “Het is nu levensgevaarlijk, ook door een aantal snelheidsduivels. Het busverkeer is verdubbeld, omdat dit niet meer door de Griftstraat gaat. In de spits rijden er 1600 (vracht)auto’s en dat wordt in de toekomst zeker het dubbele. Het bevoorradingsverkeer van de Biltstraat en het centrum gaat over de Blauwkapelseweg én rijdt zo ook weer retour. Dat zijn geen kleine vrachtwagentjes, maar joekels van opleggers. Je dreunt mee vanachter je pc.” Samen met medestraatbewoners richtte Camiel Buurtcomité BKW op, omdat de gemeente niet reageert op een individueel probleem, maar wel aandacht zal hebben voor de ruim 200 omwonenden en ondertekenaars van de noodkreet over de BKW.

Buurtcomitélid Dees Nijpels licht een alternatief plan toe: “Wij zouden graag een herinrichting willen. We denken aan een dubbel fietspad langs de huizen, een rijweg die opschuift naar het Griftpark en onderbroken is door een groenstrook. Dit betekent dat men veel minder geneigd zal zijn om hard te rijden.” Gepland staat een gesprek met een verkeersdeskundige van wijkbureau Noordoost. Er is erkenning uit allerlei hoeken, maar echte hulp moet nog volgen. Maarten Grienberger, wijkadviseur van de gemeente: “De bewoners geven een belangrijk signaal af over de achteruitgang van het leefgenot. Wij vinden het als wijkbureau belangrijk dat beleidsmakers en beslissers hier goed van op de hoogte zijn en onze rol is dan ook verbindingen leggen tussen de buurt en de diverse betrokken gemeentelijke afdelingen. Het mobiliteitsplan wordt nu aangepast, het is belangrijk dat dit soort signalen daar waar mogelijk er ook een plek in krijgen.” RTV Utrecht en het AD/UN lieten hun licht al schijnen op de problemen rond de BKW. Daar zijn de bewoners blij mee, Camiel en de zijnen ontvangen veel opgestoken duimen. Nu de gemeente nog.

www.buurtcomitebkw.com